Artykuły

Czy warto grać na instrumencie?

Co łączy reżysera Stevena Spielberga, fizyka Alberta Einsteina, astronautę Neila Armstronga i byłego prezydenta USA Billa Clintona? Okazuje się, że nie tylko amerykański paszport. Wszyscy bowiem posiadali umiejętność gry na instrumencie.


Artykuły

Czy warto grać na instrumencie?

Agata Sanocka • 05.08.2019


Co łączy reżysera Stevena Spielberga, fizyka Alberta Einsteina, astronautę Neila Armstronga i byłego prezydenta USA Billa Clintona? Okazuje się, że nie tylko amerykański paszport. Wszyscy bowiem posiadali umiejętność gry na instrumencie.

W czasach zdominowanych przez inteligentne technologie, nauka gry na instrumencie może wydawać się nieco… przebrzmiała. Czy nie lepiej oderwać dziecko od komputera angażując je w aktywność fizyczną, zamiast w siedzenie przy pianinie lub skrzypcach?

Otóż nie musi to być wybór albo – albo. Nauka gry na instrumencie (zwłaszczaw początkowym etapie), może ograniczać się nawet do kilkunastu efektywnie wykorzystanych minut dziennie. Taki kwadrans z pewnością da się wygospodarować każdego dnia. A korzyści płynące z regularnego obcowania z instrumentem i muzyką są naprawdę duże:

♥︎ Nauka systematyczności, cierpliwości i rozwiązywania problemów

Regularny kontakt z instrumentem uczy, że chcąc mieć efekty, trzeba powtórzyć dany fragment lub ćwiczenie wiele razy. Czasem poszukać innego rozwiązania, gdy mimo prób nie udaje się zagrać poprawnie. Logiczne myślenie natomiast jest niezbędne, żeby odnaleźć przyczynę błędów i zastosować najlepsze wyjście z sytuacji. Wbrew pozorom nauka gry ma więcej wspólnego ze sportem, niż się wydaje 🙂

♥︎ Umiejętność pracy w grupie

Granie z akompaniamentem fortepianu, w zespole kilku instrumentów lub w orkiestrze, wymaga nauczenia się pracy w grupie. Szacunku do poglądów innych uczestników, ale też podporządkowania się woli np. nauczyciela lub dyrygenta, gdy sytuacja tego wymaga.

♥︎ Pokazanie własnej indywidualności

Muzyka jest świetna, bo nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na zagranie danego utworu. Korzystając ze wskazówek nauczyciela, tworzymy własne, niepowtarzalne wykonanie. Tak jak nam w duszy gra!

♥︎ Nauka koordynacji ruchowej i koncentracji

Podczas ćwiczenia gry na instrumencie i wykonywania muzyki na żywo, trzeba robić wiele rzeczy na raz. Inne zadanie ma prawa ręka, a inne lewa. Do tego kontrolowanie sytuacji na bieżąco i dopasowywanie się do często zaskakujących sytuacji (wyrabia się refleks). Ponadto trzeba umieć skupić się przez cały czas trwania utworu, co doskonale wpływa na koncentrację.

♥︎ Budowanie pewności siebie

Nie jest łatwo opanować granie na czymkolwiek. Natomiast późniejsza satysfakcja jest ogromna, a efekty słyszalne „gołym uchem” – nawet jeśli gramy tylkow zaciszu domowym. Nie trzeba od razu wychodzić na scenę, żeby poczuć dumę z efektów swojej pracy i zbudować krok po kroku poczucie sprawczości.

♥︎ A może… razem?

Kto powiedział, że zapisując dziecko do szkoły muzycznej lub na zajęcia umuzykalniające, rodzic ma jedynie pilnować i wspierać? Przecież muzyka jest międzypokoleniowa – wspólna nauka gry może być świetnym sposobem na spędzenie razem czasu. Dziecko widzi, że rodzic też popełnia błędy i może uczyć się od dorosłego konstruktywnego rozwiązywania problemów. A jaka to przyjemność, móc zagrać kolędę czy inny utwór z własnym dzieckiem 🙂

Tak więc na pytanie: grać czy nie grać? Odpowiadam zdecydowanie – grać! Wszystkich zalet nauki opanowania instrumentu nie sposób wprost opisać.


Zobacz inne posty



Zainteresowany nauką?