Artykuły

Ćwiczenie na skrzypcach – jak robić to świadomie?

Jak często zdarza się nam ćwiczyć na skrzypcach „mechanicznie”? To tak powszechne zjawisko, że nie bez powodu powstała na ten temat niejedna praca naukowa!


Artykuły

Ćwiczenie na skrzypcach – jak robić to świadomie?

Agata Sanocka • 02.05.2020


Jak często zdarza się nam ćwiczyć na skrzypcach „mechanicznie”? To tak powszechne zjawisko, że nie bez powodu powstała na ten temat niejedna praca naukowa!

Dorosłym, podobnie jak dzieciom i młodzieży, zdarza się myśleć podczas ćwiczenia wcale nie o wykonywanych czynnościach (na skrzypcach oczywiście), czyli o technice, planie ćwiczenia lub o interpretacji, a o tzw. niebieskich migdałach. Ileż to razy zastanawiałam się, czy wywiesiłam pranie, o czym przeczytałam rano na popularnym serwisie plotkarskim lub zadawałam sobie filozoficzne pytania typu: czy jeśli jedziemy z prędkością światła i włączymy światła, co się stanie? Lub w najlepszym razie dokąd tupta nocą jeż? 😄


Jednak mimo wszystko my – dorośli, mamy zazwyczaj mniej czasu na ćwiczenie. Staramy się być maksymalnie efektywni. Wiemy już także z doświadczenia, że ćwiczenie bez sensu jest… bez sensu – nie przynosi realnych efektów.
U naszych młodszych skrzypków problem jest nieco szerszy, bo mało które dziecko jest świadome związku przyczynowo – skutkowego (poćwiczę wolniej z metronomem ale za tego, co jest w nutach, to się nauczę). Nie, nieeee!


Sama pamiętam, że jako dziecko ćwiczyłam oglądając telewizję, byle wyrobić „dniówkę”. Efekt był taki, że przegrywałam i przelatywałam utwory, doprowadzając tym mojego nauczyciela do szału. Trzeba było włożyć mnóstwo pracy, żeby odkręcić wćwiczone błędy, co skutkowało godzinami pełnymi płaczu, złości i niedowierzania – jak to źle? Że wszystko? Przecież ćwiczyłam!

Jak Wam zapowiedziałam na początku, powstała o tym problemie niejedna praca naukowa – to z niej przytoczę ćwiczenie pomocnicze, które pomoże Wam w nakierowaniu naszych ukochanych szałaputów na prawidłowe tory. Przed państwem praca Anny Antoniny Nogaj i „Rola myślenia w procesie ćwiczenia”, ostatni akapit:
[…]Dla ułatwienia odpowiedzi na niniejsze pytania, na zakończenie rozważań poświęconych myśleniu w procesie ćwiczenia, warto przejść przez cztery poniżej zaprezentowane kroki dochodzenia do faktów (wraz z pytaniami pomocniczymi dotyczącymi treści myślenia podczas ćwiczenia na instrumencie).

JAK JEST? ■ O czym myślę podczas ćwiczenia? ■ Co mnie dekoncentruje? ■ Jakie treści (muzyczne i niemuzyczne) pojawiają się w moich myślach?

JAK POWINNO BYĆ ■ O czym powinnam/powinienem myśleć w czasie ćwiczenia? ■ Na czym powinnam/powinienem się koncentrować? ■ Co w największym stopniu powinno zaprzątać moją uwagę podczas ćwiczenia?

DLACZEGO NIE JEST TAK JAK POWINNO BYĆ? ■ Dlaczego podczas ćwiczenia nie myślę o tym o czym powinnam/powinienem? ■ Co takiego/innego zaprząta moją uwagę?

WNIOSKI ■ Co należy zmienić w mojej strategii myślenia podczas ćwiczenia? ■ Na co powinnam/powinienem zwrócić uwagę aby moje myślenie podczas ćwiczenia wspomagało efektywną pracę? […]

Poniżej przesyłam Wam link do całej pracy, dla co bardziej dociekliwych:-)

praca naukowa

Aha, i link do głupkowatych pytań i odpowiedzi też, w razie „W” 😉

https://www.wykop.pl/link/229760/90-pytan-jona-tickle/
Całusy
Agata



Zainteresowany nauką?